Overbridge - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Overbridge - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Overbridge

Blijf op de hoogte en volg Cocky

08 Maart 2015 | Suriname, Albina

Vandaag beginnen we aan een 4-daagse uitstap naar Overbridge – Atjoni (havenplaats Brokopondo-stuwmeer) - Anaula resort. Naar Overbridge is het een uurtje per bus richting het zuiden. We passeren bij de plaats Paranan een vestiging van Suralco. We horen dat Suralco overweegt met de bauxietwinning te stoppen vanwege de lage marktprijs. Het zou een sociale ramp zijn voor Suriname omdat dan enkele duizenden mensen hun baan zouden verliezen. Bij Paranan heeft de bekende voetballer Clarence Seedorf een eigen voetbalstadion laten bouwen. Vlakbij Overbridge strijken we om ca. 10.30 uur neer in het gelijknamige resort. De bagage wordt gedumpt bij de receptie en we koersen daarna meteen richting de koffie. Om ca 11.15 beginnen we aan een boottocht over de Surinamerivier richting de Joodse Savanne. We passeren een oud wrak, maar blijven wel op afstand want er huizen anaconda’s en agressieve Braziliaanse bijen in. Langs dit deel van de rivier liggen 3 oude plantages, ooit gebruikt voor de teelt van suikerriet. Een ervan is tegenwoordig het buitenoptrekje van ‘onze’ Clarence. Onderweg passeren we uitgebreide mangrovebossen en een kreek die met zijn heldere water uitstroomt in de troebele, licht bruine Suriname-rivier. Op de terugweg zullen hier nog even wat nauwkeuriger kijken. We passeren ook een kapotte betonnen brug. Vlak voor de oplevering ervan in 2008 ging het mis, een boot voer tegen een van de steunpilaren. Het werd de aanzet voor een lang, nog niet beslecht juridisch steekspel. De locale aannemer bleek ook wat fouten te hebben gemaakt, vandaar.... De huidige regering heeft even verderop een nieuwe brug laten bouwen, nu door het Nederlandse bedrijf Ballast Nedam. Het is de enige verbinding over de rivier, dus best wel belangrijk voor de ontsluiting van het gebied aan weerszijden. De Jodensavanne, gesticht in ca 1650, is alleraardigst. We bezichtigen de ruïne van een synagoge, aparte begraafplaatsen voor joden en niet-joden, en een medicinale bron. Helemaal aan het eind vinden we de start van een 94 km lang en 10m breed verdedigingspad uit vroegere tijden. Het pad loopt tot aan de Atlantische oceaan. Na afloop gaan we met de boot terug naar het resort, we arriveren om 14 uur. Eerst betrekken we dan onze huisjes daarna gaan we om ca 15 uur aan de uitgestelde lunch. ’s Middags hebben we veel vrije tijd, een mooie gelegenheid voor het selecteren van foto’s voor dit doorlopende reisverslag. Het uploaden gaat ’s avonds helaas niet bepaald jofel, na één foto is het gedaan met de pret. In het Alauna-resort zullen we een nieuwe poging wagen. We sluiten de dag af met een gezellig diner en na afloop nog even doorborrelen met een glaasje Cubaanse rum.