Relaxdag Paramaribo 2 - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Relaxdag Paramaribo 2 - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Relaxdag Paramaribo 2

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

12 Maart 2015 | Suriname, Albina

Vandaag weer Paramaribo als tussenstop voor de a.s. 2-daagse uitstap naar Nickerie. We maken een afspraak voor een rondleiding door de kathedraal van Paramaribo. ’s Ochtends om 10 uur blijkt de enig overgebleven mogelijkheid. Met een beetje haasten redden we het net. De historische uitleg is ronduit boeiend en professioneel, en wordt gegeven door een oud-manager van Suralco. De ontstaansgeschiedenis start bij het verbouwen van een Joods theater in 1824-1826. Er volgen verschilende bouwfasen om dit gebouw om te turnen tot kerk. Wegens bouwvalligheid moest het gebouw in 1882 worden gesloten. Een nieuwe kathedraal werd gebouwd in 1883-1887. Hij is geheel uit hout opgetrokken en behoort tot de grootste van hout geconstrueerde kerken van Zuid-Amerika. Het ontwerp is van de redemptorist Franciscus Harmes (1835-1894). De buitenzijde is geïnspireerd op de Redemptoristenkerk te Roosendaal en de Redemptoristenkathedraal te Boston, en is geschilderd in geel (de kleur van zandsteen) en grijs (de kleur van leisteen). De binnenzijde is uitgevoerd in ongeschilderd cederhout, naar een ontwerp uit Suriname. In de kathedraal ligt de Tilburgse priester Peerke Donders begraven. De kathedraal werd destijds over de bestaande kerk heen gebouwd. De oude kerk werd tijdens de bouw gebruikt als steun en bouwsteiger. Hij werd kort voor de inzegening van de kathedraal (10 juli 1885) afgebroken. Hij was toen overigens nog lang niet af. De bouw heeft geduurd tot en met 1887 en de neo-gotische houten spitsen op de torens, die circa 40 meter hoog zijn, werden pas omstreeks 1901 aangebracht. De torens hebben ieder vier flankerende torentjes en vormen samen een dubbeltorenfront. De buitenzijde van de kathedraal werd pas in 1926, veertig jaar na opening, geschilderd.

Na de rondleiding gaan we verspreid Paramaribo in. Postzegels kopen, de beste plaatselijke boekhandel opzoeken en genieten van een een koffie/cappuccino met een overheerlijke lemonkoek . Daarna beginnen we aan een wandeling door de oude binnenstad. We lopen o.a. uitgebreid langs de waterkant, belanden pardoes in de Waag, waar Bonitours, het reisbureau van Henk en Frekko, bezig is zich te installeren.
Daarna komen we langs diverse regeringsgebouwen, en passeren standbeelden van de old boys Jopie Pengel en Jaggernath Lachmon. We ontmoeten allerlei reisgenoten en strijken uiteindelijk als hele groep neer in restaurant Vat. We eten en drinken wat. Om ca 15.45 uur nemen we een taxi naar de bekende Surinaamse kunstenaar Erwin de Vries. De kunstenaar, inmiddels 85 jaar oud, zit niet om een praatje verlegen. Hij toont zich duidelijk teleurgesteld over het gebrek aan erkenning in zijn toch wel zeer succesvolle loopbaan, waarin hij met de groten (o.a. Cobra) heeft verkeerd en ereburger van Amsterdam is geworden. We zien er allerlei creaties, zowel in beelhouwkunst en schilderijen. Na afloop in 3 taxi’s terug naar onze thuisbasis aan de Copernicusstraat.
‘s Avonds…….