Op weg naar Nickerie - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Op weg naar Nickerie - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Op weg naar Nickerie

Blijf op de hoogte en volg Cocky

13 Maart 2015 | Suriname, Albina

Vandaag start de 2-daagse excursie naar Nickerie, helemaal in het westen, aan de grens met Guyana. Al met al een trip van ca. 237 km. Vertrek om 8 uur. Frekko en Sylvy van Bonitours gaan mee. We maken een tussenstop in Groningen voor het (uitgestelde) ontbijt. Aldaar strijken we neer in een soort muziekkapel, het Theehuisje genaamd. Frekko heeft voor alles gezorgd: broodjes, beleg (kaas, worst), drinken. Enige minpuntje zijn de bedelende zwerfhonden, de één nog meer dan de ander onder de vlooien. Enfin na Groningen is de volgende tussenstop in Coronie. Vanaf Groningen , vertelt Frekko, is het tot aan Nickerie is landbouw- en veeteeltgebied. Bij Nickerie is het overwegend rijstcultuur. De tussenstop bij Coronie is in de verzengende hitte. Wat drinken, een ijsje, een lokaal krantje en even toiletteren, daarna weer snel de bus in voor de nodige verkoeling. In Nickerie aangekomen gaan we logeren in het Royal hotel. De naam is meer dan de daad, zo blijkt in de loop van het verblijf. De lunch aldaar om ca. 15 uur is niettemin prima. We zitten op het achterterras met prachtig uitzicht op de achterlangs stromende Nikerie rivier. Na de lunch maken we een korte rondrit door Nickerie. Max blijkt hier 5 jaar van zijn jeugd te hebben doorgebracht! Daarna gaan we te voet de Zeedijk op om de naderende zonsondergang vast te leggen. Al wandelende komt hét moment daar. Wolkjes vlak boven de horizon gooien helaas roet in het eten. Niettemin enkele lekkere sfeerplaatjes vastgelegd, met mooi strijklicht. Na de avondmaaltijd borrelen we nog geruime tijd na op dat prachtige achterterras. Dan het beddengoed. We hebben geen lakens. De bazin van het hotel laat ons weten dat iedereen bij de receptie kan langskomen voor een lakentje. De voorraad blijkt al gauw op en we moeten het doen met één exemplaar (we hebben 2 eenpersoons bedden). Als we al op onze kamer zijn, komt het meisje ons nog een plaid brengen. De kamer is ronduit shabby, niet zo Royal.
Wel Royal is het prachtige zwembad, maar ja…..de Surinaamse reisleiding was even vergeten ons vooraf te melden om vooral toch zwemkleding mee te nemen. De bedden zijn OK, een prima nachtrust dus, met alweer verrassend weinig muggen.