Bigipan natuurreservaat - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Bigipan natuurreservaat - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Bigipan natuurreservaat

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

14 Maart 2015 | Suriname, Albina

Vandaag een flinke werkdag. Om 8 uur op pad naar het Bigipan natuurgebied. Daartoe eerst in ca. 10 min. met de bus naar de aanlegsteiger en dan per boot ca. 15 min. over de Nickerie rivier naar het feitelijke startpunt van de excursie. Stephanie is onze gids. Om in het water van het natuurreservaat te komen moeten we over een 10m brede dijk klunen, mét boot. Dat gaat als volgt. Eerst moet iedereen uit de boot. Vervolgens neemt de bootsman met zijn lege boot een flinke aanloop en gaat in volle vaart de helling op (voorzien van een ladder waarvan de sporten als rollers dienstdoen). Dan duwen een paar sterke jongens de boot over het hoogste punt en de zwaartekracht doet de rest. We bevinden ons dan in een 8 km lang en ca. 8m breed kanaal. Het is gegraven tbv de visserij. Men begon in 1953 met de hand te graven, vanaf 1960 gebeurde dat machinaal. De oevers zijn begroeid met mangrove. Er zijn 3 soorten: rood, zwart en wit. Het is duidelijk dat de natuur deels het kanaal weer heeft teruggepakt. Het is heel ondiep water. De motor woelt regelmatig modder omhoog, hetgeen een lichte geur van rotting veroorzaakt. In het natuurgebied zijn wel 125 verschillende soorten dieren. We zien apen, een uil, rode ibissen, flamingo’s en diverse andere vogels waaronder een moerasbuizerd. Na het kanaal komen we opener water, met veel dode boomstammen. We zien daar oranjerode ibissen. Uiteindelijk zitten we in geheel open water. We zien een aantal bouwwerken op palen in het water staan. Ook ontwaren we in de verte een grote groep flamingo’s. Als we naar hun zin te dichtbij komen, vliegen ze op en strijken elders weer neer. Het is een prachtig gezicht. Tegen 13 uur koersen we aan op een van de gebouwen op palen. Het blijkt een soort guesthouse te zijn met alle nodige voorzieningen voor een verblijf: kamers met douche en toilet, een keuken voor alle culinaire zaken, een centrale zitruimte. Een aanrader voor het reisbureau, om i.p.v. ons hotel Royal deze locatie te kiezen. Na de lunch koersen we weer terug, door het kanaal en wederom de spectaculaire kluunpartij over de dijk. Om 14.30 uur zijn we terug in de bus. Dan begint de pittige terugreis naar Paramaribo. De chauffeur scheurt er flink op los. Onderweg stopt de chauffeur op verzoek even bij een bord : ‘Welkom in Wageningen’. Snel een fotootje maken. We zijn ’s avonds om ca 19 uur terug in ons appartement. Iedereen frist zich op om de hitte van de dag af te spoelen. Om 20.30 uur gaan we naar ‘onze’ (echte) chinees in de buurt en genieten wederom van een overheerlijke maaltijd. Na afloop volgt ter afsluiting van de dag ons gebruikelijke borreluur buiten op het balkon. De sfeer blijft opperbest.