Relaxdag 4 in Paramaribo - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Relaxdag 4 in Paramaribo - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Relaxdag 4 in Paramaribo

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

21 Maart 2015 | Suriname, Albina

Dat uitstapje naar Palemeu hakte erin. Iedereen blijkt toe aan een luie start van de volgende dag. De ochtend op het balkon verloopt met een praatje, koffie en het nodige lees- en internetwerk. Tegen de middag komt Jules nog langs. Hij brengt ons naar Zus en Zo voor de lunch; daarna is het plan te gaan winkelen voor wat instrumentale muziek voor de film en mogelijk nog een souvenir. Het loopt op niets uit, de winkels sluiten in Paramaribo zaterdags al om 13.30 uur. Halverwege de middag zijn we terug op onze basis, een kleine illusie armer. ’s Avonds gaan we dineren in de Waag, samen met Henk en zijn vriendin Astrid. De Waag is een relatief deftige tent, net geopend sinds afgelopen donderdag. Wij zijn het eerste gezelschap. De ontvangst is voorbeeldig. Het diner bestaat uit tapas vooraf, een hoofdgerecht (diverse mogelijkheden vlees of tonijn) en eventueel een nagerecht. De ongevraagde achtergrondmuziek van een nabij gelegen partyboot is aanvankelijk dramatisch. De maaltijd mist nog wel balans. Het is gewoon teveel, het hoofdgerecht is soms ook wat aan de lauwe kant. De stemming heeft er (nog) niet onder te lijden. Vanaf het toetje gaat het op diverse fronten toch wat mis: creme brulé wordt aangeboden maar dat blijkt niet leverbaar; men komt onaangekondigd met een andere pudding. Dan gaat het afrekenen na afloop nogal chaotisch. De deelrekeningen bevatten wat foutjes, die overigens soepel worden gecorrigeerd. Het restaurant adverteert met de optie van betalen via pinnen maar dat blijkt nog niet operationeel. De prijs blijkt zo fors, dat sommigen (waaronder wijzelf) eerst moeten bijtanken bij de flappentap. Gelukkig is die optie bijna naast de deur. Dan gaat vervolgens het bemachtigen van taxi’s ook niet helemaal vlekkeloos. Het is duidelijk: we zijn inmiddels ruim na middernacht, onze weerbaarheid wordt onmiskenbaar op de proef gesteld. Uiteindelijk lukt het allemaal. Een komische noot is dat de taxichauffeur ons vraagt hoeveel hij voor het ritje mag vragen. Daarna spoelen we de kleine irritaties weg met een borrel thuis op het balkon. Om ca 1.00 uur keert de rust terug.