Relaxdag in Paramaribo - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Relaxdag in Paramaribo - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Relaxdag in Paramaribo

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

07 Maart 2015 | Suriname, Albina

Afgelopen nacht is het met bakken uit de lucht gekomen, een keurige timing nietwaar. ‘s Ochtends is het frontje nog niet helemaal voorbij. Het is de opmaat voor een echte relax-dag. Rustig opstaan, met z’n allen ontbijten en daarna uitgebreid koffie drinken waarbij iedereen onder de doorlopende praatjes zo zijn/haar bezigheden heeft. Tegen het middaguur klaart het voldoende op om richting de stad te gaan, om de centrale markt te bezoeken. Het is een beetje krap in de tijd, officieel is de markt tot 13 uur open. Gelukkig hebben de standhouders daar andere gedachten over, het gaat nog wel een uurtje door. We zien de gebruikelijke uitstalling van allerlei groenten en soorten fruit. De prijs van een artikel gaat vaak per ‘hoop’. Fotograferen en filmen wordt niet zo op prijs gesteld, vooraf even vragen helpt wel. Ook rond de overdekte markt vinden we de nodige uitstallingen. De zoektocht naar de vrucht zuurzak wordt beloond. Ook zijn aan de buitenkant diverse kramen met vis gesitueerd, wel logisch eigenlijk. Om ca. 15 uur pakt het merendeel van onze groep een taxi huiswaarts. De koffie wordt weer opgepakt, hier en daar een Parbo-biertje. Het is vandaag ook kliekjesdag. Van de Chinese maaltijd van de vorige dag is zo veel overgebleven dat we daar nog gemakkelijk een 2e keer van kunnen eten. ’s Avonds komen voor het eerst de kaarten op tafel voor een potje bridge. Hoe druk hebben we het toch gehad, dat dit edele spel tot einde dag 6 heeft moeten wachten?