Weer naar huis - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Weer naar huis - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Weer naar huis

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

23 Maart 2015 | Suriname, Albina

Het is onvermijdelijk, we moeten de koffers pakken want later vandaag reizen we terug naar Nederland. Om 12 uur rijdt het busje voor. We nemen afscheid van Henk de Vries, die ons van een onvergetelijk vakantieprogramma heeft laten genieten. Op weg naar luchthaven ‘Zanderij’ maken we een tussenstop in Lelydorp om daar de vlindertuin te bezoeken. Een kordate jongedame leidt ons heel efficiënt rond. Ze vertelt over de kweek van de vlinders, de export van de poppen naar het buitenland en toont ons ook 2 andere aktiviteiten: het kweken van landschildpadden en boa constrictors.
De vlindertuin voert zo’n 20 verschillende soorten vlinders. Elke vlinder heeft zijn eigen favoriete (waard)plant. We maken een rondwandeling door de aangelegde oerwoudtuin, de gekooide vlindertuin en de kweekruimten (vlinders, schildpadden, slangen). De levenscyclus van een vlinder beslaat zo’n 8-12 weken, waarin 2 weken een rups, 2 weken een pop en 4-6 weken een vlinder. In het popstadium zijn de vlinders geschikt voor de export. De poppen worden verzameld op horizontaal lopende latten. Hangend aan de lat kan de overgang naar het vlinderstadium het beste plaatsvinden. Twee keer per week wordt er geëxporteerd. Het dagelijks verzamelen van de poppen is een arbeidsintensief karwei omdat alle planten dagelijks moeten worden geïnspecteerd. We hebben tenslotte nog net tijd om in het bijbehorende museum (met airco!), op de bovenverdieping, te genieten van het prachtig geschilderde panorama (volledig in de rondte), dat alle Surinaamse landschappen weergeeft met de bijbehorende flora en fauna. Een juweeltje, gemaakt door de vader van de eigenaar van de vlindertuin. Om 14.30 uur moeten we richting vliegveld vertrekken want de procedure aldaar kan tijdrovend zijn. Ook verkeersfile is een risico. Om even over 15.30 uur zijn we er. Het inchecken gaat ronduit soepel, behalve dat Erika wat met bagage moet goochelen om een boete wegens overgewicht te ontlopen. Dan is het wachten op Max en Jules voor het definitieve afscheid. Rond 16.30 uur drinken we met z’n allen nog een afscheidsbiertje. Het waren 3 fantastische weken. Nog een laatste armzwaai en dan door de douane en de incheck van de handbagage. Bijna volgens plan vertrekt het vliegtuig, een Boeing 747-400 om 19.40 uur. Na een wat turbulente vlucht, zeker de eerste helft van de reis, arriveren we de volgende dag om 8 uur op Schiphol. Weer veilig thuis. De bagagecheck op Schiphol, aangekondigd als een 100% check, verloopt verrassend snel. Bij de bagageband nog een hartelijke omhelzing met onze reisgenoten en dan gaat iedereen vermoeid maar zeer voldaan huiswaarts. Het zijn drie onvergetelijke weken geworden.

• 25 Maart 2015 - 06:00

Bas En Laura:

Erg leuk om te lezen en ook erg informatief want wij vertrekken over 2 maanden ook richting suriname voor 11 dagen! Vooral al die tochten klonken erg goed..