Wild water - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Wild water - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Wild water

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

18 Maart 2015 | Suriname, Albina

Vandaag staan op het programma: een bezoek aan stroomversnellingen, een BBQ ergens op een strandje als lunch, en ook nog een wandeling door het oerwoud. We vertrekken om 10 uur per boot en gaan ca. één uur stroomafwaarts. Bijna op het eind van de rit gaan we door twee pittige stroomversnellingen. We houden het hier en daar niet droog, ‘Galibi in het klein’. We meren aan op een zandstrandje. Eerst een koffiepauze. Julius en zijn team bereiden ondertussen de BBQ voor. O.l.v. Julius maken we een wandeling door het oerwoud. Hij vertelt over diverse planten en bomen. Het oerwoud ter plekke is een mix van primair en secundair oerwoud. Er hebben daar vroeger indianen gewoond en stukjes grond gebruikt voor hun levensonderhoud. Rond 1960 zijn deze gebieden verlaten omdat toen Palumeu voor veel Indianen uit de streek de nieuwe vestigingsplaats werd (i.v.m. de landingsstrip). Ter vergelijking: de landingsstrip gaf een verbinding van één uur met Paramaribo. Zonder strip was het eerst 14 uur naar Galibi en dan eventueel verder. Na de wandeling volgt de lunch. De jongens van Julius hebben inmiddels al het vlees bereid. We eten gebakken cassave, geroosterde kippenboutjes en een frisse salade. Enkele mensen gaan vissen, maar dat levert niet veel op. Om ca. 14.30 uur vertrekken we naar de stroomversnellingen, zwemkleding en handdoeken mee. We meren aan bij een stuk rots. Het geraas van het watergeweld is al duidelijk hoorbaar. Na zo’n 50m lopen langs de oever komen we aan op de beoogde plek. Wat een natuurkracht! Het water stort zich met geweld in de verschillende openingen tussen de rotsblokken zo’n 2 tot 3 meter omlaag. Op diverse plekken kan je veilig in de waterstroom liggen en genieten van de watermassage. Tegen 16 uur moeten we opbreken om terug te gaan naar ons basiskamp. Terug op ons BBQ-strandje maken we ons klaar voor de terugtocht van ca. 1.5 uur tegen de stroom in. Net voor we de boot in gaan barst een enorme regenbui los. Da’s een keurige timing. We wachten een klein halfuurtje tot het weer opklaart. De bootsman laveert de boot behendig door de twee stroomversnellingen, daarna is het plankgas – om even over halfzes zijn we thuis.