Naar de Indianen - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Naar de Indianen - Reisverslag uit Albina, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Naar de Indianen

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

16 Maart 2015 | Suriname, Albina

’s Ochtends om 9.15 uur begint onze uitstap naar Palumeu. Het busje brengt ons in ongeveer een halfuur naar een lokaal vliegveldje met de verontrustende naam ‘Zorg en Hoop’ aan de andere kant van Paramaribo. ‘Zorg’: waarvoor en ‘Hoop’: waarop? Er is onzekerheid over hoeveel bagage p.p. mag worden meegenomen. Officieel is het 6 kg p.p. inclusief handbagage. Alle zorgen smelten als sneeuw voor zon wanneer de incheck om ca 10.30 uur op gang komt. We worden eerst gewogen, inclusief al onze bagage. Dat gaat niet per persoon (zoals sommigen vreesden), maar in 2 groepen van 6 personen op een grote bascule. De paspoortcontrole dient uitsluitend ter verificatie van de opgegeven passagiersnamen. Dan krijgen we nog een broodje kaas en een bekertje limonade. Vervolgens gaan de passagiers in 2 toestelletjes van elk 12 personen. De piloot deelt nog even mee dat de vlucht naar Palumeu (afstand 270 km) ongeveer een uur duurt. Dan is het ‘gordel vast’ en gaan met die banaan. We kunnen alles uitstekend volgen want er is geen afscheiding tussen de cabine en de passagiersruimte. Na een aanloop van ca. 250m gaan we los. We krijgen een prachtig zicht op Paramaribo. Met zo’n klein toestelletje gaat het allemaal wat turbulenter dan we gewend zijn met die grote kisten. Uiteindelijk vliegen we net boven de wolken en dan gaat het best gladjes. Er ontvouwt zich een landschap van uitsluitend oerwoud. Bij Palumeu aangekomen maken we eerst nog een grote bocht en dan landen we op een grasbaantje om ca. 12.30 uur. Binnen de kortste keren landt ook het tweede toestel. De passagiers voor de terugvlucht van beide toestellen staan al klaar. Zodoende kunnen we zien dat opstijgen van zo’n grasbaantje ook prima gaat. De lokale excursieleider heet Julius. Hij stelt zijn team voor en we krijgen cake met limonade. Daarna volgt het voorstelrondje van alle gasten. Naast onze groep van 12 zijn er 12 anderen in verschillende groepjes (2x4 en 2x2). De huisjes worden toegewezen. Dan gaan we om ca. 14 uur aan de gezamenlijke (warme) lunch. Om 16 uur varen we in 2 boten de rivier stroomwaarts op, voor een kort zwemtochtje terug naar de aanlegsteiger. Om 17 uur staat een bezoek aan het indianendorp gepland maar de overvloedige regen gooit roet in het eten. Om 19.30 uur volgt de gezamenlijke avondmaaltijd. Na afloop komen we samen in de recreatieruimte waar Julius het programma voor morgen uitlegt en aansluitend een korte video-presentatie geeft over de omgeving. Na afloop volgt nog een biertje aan de bar. Het is ondertussen 22.00 uur en de luikjes vallen hier en daar al bijna dicht. Tijd om af te sluiten. Eenmaal klaar voor de nacht onder een klamboe komen de oerwoudgeluiden nadrukkelijk naar binnen. Pal voor ons huisje, aan de rivier, zit een brulkikker flink zijn best te doen. De oordoppen brengen uitkomst.