Paramaribo - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu Paramaribo - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Cocky Hilhorst - WaarBenJij.nu

Paramaribo

Door: Emile

Blijf op de hoogte en volg Cocky

03 Maart 2015 | Suriname, Groningen

Klein jetlagje, om 4.15 wakker, maar vervolgens toch nog wat doorgetuft tot 7.30 uur. Dan een mooie verrassing: ons appartement bevat naast een ruime kamer met douche en toilet ook nog een prachtig balkon met een zitje met 4 stoelen en een wandmeubel. Dat hadden we in het donker van de avond ervoor niet gezien. Na een gezamenlijk ontbijt gaan we om 9 uur op pad voor een rondleiding door Paramaribo met gids Chu-Chu. Hij vertelt over de geschiedenis van Suriname, de oorsprong van de verschillende bevolkingsgroepen en de verdraagzame multi-culturele samenleving hedentendage, de plantages, de rol van de slavernij en de (late) afschaffing ervan, over de bodemschatten en de politieke geschiedenis sedert de onafhankelijkheid van Suriname in 1975. We maken kennis met de verschillende wijken binnen Paramaribo, de eeuwenoude architectuur waarin wel erg veel hout is toegepast. Het weinige baksteen dat her en der is toegepast, kwam binnen als ballast voor de aankomende (lege)schepen die vervolgens volgeladen met hout en grondstoffen weer vertrokken naar elders. Bij Fort Zeelandia drinken we een bakkie en eten een broodje. We bezoeken nog de houten Grote Stadskerk van de Evangelische Broederschap Gemeente uit 1778. Van binnen een prachtige bouwwerk, dat momenteel een grootschalige restauratie ondergaat. Om ca. 12.15 sluiten we af en wisselen collectief het nodige geld. Bijna de hele groep gaat vervolgens lunchen in restaurant ‘ Zus en Zo’. We nemen een salade met Surinaamse ‘zalm’, Bang Bang geheten. Heerlijk! Na afloop wandelen we in de middaghitte in een uurtje terug naar ons appartement. De rest van de middag relaxen op het buitenterras van ons verblijf onder het genot van o.a. een bierje. ’s Avonds met de hele groep overheerlijk gegeten in een Javaans restaurant. In een taxibusje er naartoe en na afloop weer terug naar het appartement voor totaal 50 SRD = €12,50. Max regelt het allemaal. Na afloop thuis op het terras nog een biertje, en dan slapen; morgen weer een volle dag, op excursie naar district Crommewijne.